loerie.reismee.nl

geen 11 stedentocht a.u.b.

Zaterdag 04-02-2012.

Afgelopen nacht op camping Pohara Beach top 10 Holiday Park gestaan. Was een mooie camping . deze mag een top 10 camping heten.

Na het vullen van de watertank en het legen van de vuilwatertank en wc vertrokken we richting Totaranui. Het was een weg waar hele stukken uit waren gespoeld en moeilijk begaanbaar. Na 15 km. konden we niet verder en was de weg afgesloten er was daar geen weg meer. Onderweg hadden we al gezien dat hele stukken weg waren weggezakt en toen we weer terug bij een verzakking keken zagen we dat een huis bedolven was onder rots en zand. Er kwam een vrouw aanlopen en ik vroeg of dit earthquake damage was. Zij zei dat het kwam door enorme regenval net voor de kerst en dat de weg net weer open was. Hij was weken afgesloten geweest. Alleen wist zij ook niet dat hij verderop nog afgesloten was. Dat werd dus niets om daar heen te gaan en Totaranui was onberijkbaar .Toen gingen we maar naar Cape Farwell. Dit is het meest noordelijke stuk van het zuidereiland en hebben we Pillar point Lighthouse opgezocht. Dit is een vuurtoren vlakbij Farwell Split. Dit is een hele aparte zandbank/schiereiland van 35 km lang die we vanuit de lucht al konden zien liggen toen we 2 weken terug vanuit Auckland naar Christchurch vlogen.

Onderweg daarheen hadden we al een mooi plekje gespot, waar we vanavond gaan overnachten. We staan dan tussen bomen met een vrije opgang naar ons eigen tropisch aandoend strand.

De weg naar Cape Farwell is een heel stuk gravelweg zodat de camper onder het stof zit. De zon komt er vandaag lekker door en dan lijkt het water prachtig blauw. Ik ben suver een beetje verbrand ondanks de zonnebrandcrème factor 30.

Nu staan we op een mooi vrij plekje waar we vannacht blijven overnachten. Er is nog een auto bij komen staan die een tentje hebben opgezet. Ze hadden ons zien staan en dachten dat zij er ook wel konden staan. Is helemaal geen probleem. Gezellig. Er staat hier nergens dat je hier niet mag overnachten.

Zondag 05-02-2012.

Heerlijk geslapen alleen beetje last van verbrande armen en benen.

Het weer is bewolkt en beetje regenachtig 19 gr. Vandaag is de bedoeling naar Kaiteriteri te gaan 90 km. Het is een slingerweg door de bergen. Onderweg mist en regen. Dit was jammer want dan heb je geen vergezichten. In Kaiteriteri was het redelijk druk maar er werd weinig gebruik van gemaakt van de watertaxi`s. Het water was nu wat grijzig en met de zon erbij is het blauw/groen. We zijn doorgereden naar de Split Apple rock. Een enorme steen die precies doormidden gebroken is. Je kan er met watertaxi`s heen maar wij zijn met de camper de weg een eind gevolgd en op een parkeerterrein moest je een klein eindje lopen om daarbij te komen. Was wel een mooi iets. Zie foto.

Daarna doorgereden naar Old Macdonald farm en holiday camp. De naam klopt precies. Het is er authentiek zoals de makelaars een oud vervallen huis soms ook omschrijven. Heerlijk kneuterig maar wel heel ruim. We zitten nu buiten maar om een kanotocht o.i.d. te ondernemen is wat trikkie want het is zwaar bewolkt en er kan zo regen komen. Het is wel lekker buiten, maar die verrekte sandflies zijn mateloos irritant. Vandaag een rustig dagje. Is ook wel eens lekker.

Jullie kunnen vast wel begrijpen dat Ik Karin hier met een dubbel gevoel zit met al die winter in Holland maar ja je kunt niet alles hebben. Van mij mag het dan ook wel Lente worden bij jullie. Anderen zullen wel jaloers zijn op ons wat de temperatuur betreft. Gelukkig zijn we weer helemaal beter. In jaren was ik niet zo ziek geweest. Ook maken we regelmatig blunders verkeerde koffie en smooth wine en dat blijkt dan wijn van 4,5 % te zijn erg zoet. Leo beheerst de Engelse taal goed ik doe mijn best. De natuur is niet zo spectaculair als in het begin en we hebben nu zelfs wat meer rustmomenten en dat moet ook weer wennen. Het lijkt me niet fijn hier te wonen je woont km ver van een ander hoe men dat uit houdt ook het winkelen is een crime je hebt wel de winkels bij de pomp maar even winkelen is er niet bij ( Hema). He –he. (leo).

Maandag 6-02-2012

Vandaag zijn we op de Old Macdonald farm blijven staan en voor het eerst hier geen km gereden. Het zou vandaag zonnig worden werd ons beloofd en we besloten om een gedeelte van de coast Track te lopen. Een hele mooie tocht langs de kust en diverse goudgele stranden. We startten in Marahou en zijn tot bijna de Torrent Bay gelopen met diverse stops op echt tropische stranden. De zon kwam er prachtig door en dan kleurt het water prachtig blauw/groen. We hebben de hele dag er voor uitgetrokken en na afloop hebben we in het Park Cafe bij de zuidelijke ingang ven het Abel Tasman park, vlakbij de camping een heerlijke pizza gehaald. Die hadden we wel verdiend.

Wat een zuurtje was die Abel Tasman dat hij zich toen ooit weg liet jagen in 1642 door de Maori`s want anders was het van een deel van Nederland geweest. Nu was het James Cook die in 1769 het land in nam en daarom rijden ze nu links en praten ze er Engels.

We hoorden ook dat ze met de 11 steden tocht beginnen te vergaderen. Het schijnt wat winter te zijn in Nederland. Voor mij loopt het zo`n vaart niet maar Karin wordt al behoorlijk zenuwachtig. Het zal toch niet zegt ze en ik stel haar gerust. Met extra aandacht moet ik ze maar wat afleiden.

Dinsdag 07-02-2012.

Op weg richting Picton eerst boodschappen gedaan in Motueka. Toen richting Nelson via de Queen Charlotte Drive. Een bergweg zoals ik hem graag zie. Bochtig, kronkelig, dalen en stijgen. Karin is er iets minder van gecharmeerd, maar volgens mij heeft iedereen dat die op dat moment niet zelf achter het stuur zit. Onderweg zagen we een leuke camping tussen Havelock en Picton. Camping Smits Farm.

Daar hebben we de camper stop gezet en ingecheckt. Dit was tot nu toe de vriendelijkste ontvangst. Heel spontaan en vrolijk kwam iemand bij de receptie en we kregen een mandje met 2 heerlijke warme bananen muffins. We mochten staan waar we wilden en hebben ook maar ff een flinke was gedaan. Op bijna alle campings staan wasmachines en voor 3 dollar kun je een was draaien op koude temperatuur. De diesel is naar Nederlandse maatstaven niet duur. Ongeveer 1.50 dollar per liter. 1 dollar is ong. 67 eurocent. Dus voor plm. 1 euri de liter. Nu half regen half zon. ( Karin) De was hangt te drogen onder het dakje/overkapping bij de centrale keuken/eetruimte. Het plan was dat we vanavond zouden bbq- en iets wat we nog niet hebben gedaan maar het zal wel koken worden. Vanochtend Dorothe ge-smst zij had heerlijk geschaatst, ik heb er vannacht al van gedroomd en toen ik wakker werd vannacht was het slapen gebeurd. Het zit zelfs in je onderbewustzijn. Thuis had ik nog gezegd mijn nachtmerrie is dat het winter wordt maar mijn man de optimist gaf aan de zon is al zo warm in febr. En nergens is het winter dus dat gebeurt niet. Je snapt wel dat ik wel wat baal. Ondertussen vindt ik het wel zo fijn dat we geen internetverbinding hebben kan ik al jullie lofliederen over het schaatsen e.d. ook niet lezen. Otto en Afke ondanks dat jullie geen schaatsers zijn zal het jullie daar in Chili ook wel aan het hart gaan dat het thuis zo wintert. Vlg. mij vliegen jullie het weekend van 18 febr. weer naar huis. De tocht zal dan wel gereden zijn want vlg. mij gaat dat gebeuren. Leo zegt echter van niet. Dan wordt het zo,n dag die je altijd zal onthouden. Waar was je met de 11 stedentocht 2012 n.l. in Nieuw Zeeland. Bedankt voor het lezen van mijn relaas dat geeft Leo ook even lucht anders zet hij mij straks ook nog uit de camper. (Leo) . Moet ze klunen met 21 gr.

Morgen de Ferry naar Wellington.

Mies

Weer zeer genoten van de verhalen en schitterende foto`s. Het is daar de moeite waard. Ik wil niet veel zeggen over de 11stedentocht, maar de mensen hebben hier allemaal koorts. Ik heb nu al 9 mensen die hier willen slapen. Ach, met een luchtbed en een slaapzak kom je een heel eind. Nou Karin, sterkte de komende dagen. Het heeft hier vannacht bijna weer 20 gr. gevroren. IJskoude groeten van Mies

Juutje en Auke

Zo te lezen hebben jullie nogal veel temperatuur/weersveranderingen onderweg. Misschien komen jullie ook nog wel ergens ijs tegen om te schaatsen ;). Denk dat er ook genoeg mensen jaloers zijn op jullie avonturen in NZ. Veel plezier morgen in Wellington, en succes met het afleiden van Karin..

marjo

Ja meid , je kan niet alles hebben. Het is of Nieuw- Zeeland of Vriesland. Het ijs ligt er prachtig in. Zondag met bijna de complete familie geschaatst:)Jullie kleindochter is al een echte ijsliefhebber. Have fun, brrrrrr.

Kees en Willy

Het E woord is hier het gesprek van de dag. Maar ter troost voor jullie, er komt dit weekend een dooiaanval. Ik heb geen hoge verwachting dat het doorgaat. Er zijn nog grote zeer slechte stukken in de zuidwesthoek, waar de ijsmeesters nog doorheen zakken. Vannacht hier min 15 graden, om 11.30 uur nog min 11. Wel zonnig, maar ik wil gaan zaaien!!!!

Lynde en Corinne

Ha opa en oma,

Wat een mooie verhalen weer!
Hier gaat alles goed, al heeft de punto ons vanochtend in de steek gelaten en de redder in nood zit in NZ ( opa).
Gelukkig wilde lysbeth ons wel even ophalen en is Lynde toch nog bij de gastouder geweest.
Hier echt winter, ze zijn wel druk bezig met de voorbereidingen en Niels met zijn koek en sopie voor de eventuele 11 merentocht. Er is al heel wat concurrentie! Lynde was erg blij met haar 2e cadeautje, mooie slingers voor haar verjaardag!
Lynde geniet op jullie slee en heeft ook al enkele keren de sneeuw mogen proeven.
We filmen veel dus jullie kunnen straks ook lekker mee genieten!
Jullie daar heerlijk genieten en niet te veel over de winter hier nadenken.

veel liefs en een dikke kus van Lynde

Dorothe

Hè even uitrusten van al dat geschaats en dan is het fijn om even jullie verhalen te lezen. Ach meid over 15 jaar komt er vast weer een elfstedentocht. Geniet nou maar van al dat moois daar dan doen wij het hier wel. Zwart ijs en blauwe luchten........ Dikke ijskus!

geertje veenstra

Hallo karin en leo,
Zoals jullie het beschrijven, lijkt het me een geweldige ervaring. Misschien nog eens een idee om het zelf te gaan doen, wie weet. Ik zal jullie niet vervelen met verhalen over het schaats festijn. Het komt toch zoals het komt. Wens jullie nog een super vakantie toe.
Groeten van geertje en symen

Junell

Ik zei nog zo: "Eind januari, begin februari komt die winter" maarja, mij niet willen geloven he! ;)
Ik hoop niet dat jullie humeur nu tot onder het vriespunt daalt, want vriezen doet het hier wel..
Blijf maar mooi genieten van al het moois daar!
En als men het later heeft over de Elfstedentocht van 2012, worden jullie altijd weer herinnerd aan deze mooi reis.. Eerst maar eens afwachten of ie er ook echt wel komt! (En ondertussen maar niet te veel op internet kijken, of smsjes van Dorothe lezen)

Liefs

otto en Afke

He luitjes lekker blijven genieten van al het moois wat op jullie pad komt. Laat je niet storen door alle berichtgeving over een eventuele Elfstedentocht. Dat schrijven wij nu wel maar wij zouden er ook wel van balen dat het gaat gebeuren. Maar ja je kunt niet alles hebben. Mochten wij dit alles gaan missen dan maar bij thuiskomst een avondje plannen en gezamelijk de DVD bekijken die ongetwijfeld verschijnt. Wij houden wel van schaatsen maar ik (Afke) niet van die lange tochten. Wij genieten nog met volle teugen hier in Chili, van de zon en van de kinderen. Wij vertrekken volgende week woensdagavond en komen donderdag weer aan in Nederland. Hopelijk is het dan nog winter en gaan we verder genieten in de kou, dit zal wel een hele temperatuur schok zijn.
Nog een goede tijd in NZ.
Liefs vanuit een warm Chili Gr. Otto en Afke

hildaattema@hotmail.com

hie, Karin en Leo. Auke heeft al geholpen om de baan voor de tocht der tochten schoon te schuiven. Maar geen paniek. Deze tocht zijn straks tig films over en jullie fantastische reis kan niet iedereen van genieten. Dus ondanks Karin haar teleurstelling wat de tocht betreft. Maken jullie nog maar fijne tochten.

gr. Rein en Hilda

Ans

Jullie kunnen gerust zijn hoor. Er komt geen 11 stedentocht

Vin en mar

Nou persconferencie is geweest en it giet net oan ijs is bijna overal te dun voor de rest alles goed